İbrahim Halil ER

İbrahim Halil ER

İSLAM EĞİTİM FELSEFESİ

İSLAM EĞİTİM FELSEFESİ -1 
Dünyada geçerli olan eğitim felsefesinde "iyi vatandaş yetiştirme" ilkesi bulunmaktadır. Bu aslında eski Yunanistan'dan gelen bir alışkanlıktır.
Ayrıca, Fransız İhtilalinin yaydığı milliyetçilik ilkesinin de bir sonucudur.
Bu felsefe aslında
devletin yüceltildiği ve insanın devletin kulu olduğu çağdaş, modern çağın bir yaklaşımıdır. 
İyi vatandaş demek, 
Devlete iyi bir şekilde kul olmuş vatandaş demektir.

Peki İslam'ın karşı görüşü nedir?
İslam'ın karşı görüşü iyi insan yani "insanı kamil" yetiştirmektir.

Eğitim felsefemize iyi insan yetiştirmeyi koymazsak 
her iyi vatandaş iyi bir nükleer bomba yaparak ülkesine hizmet eder.
Ama iyi insan 
İnsanların iyiliği için çaba gösterir.
İslam eğitim felsefesinin kilometre taşından birisidir "insanı kamil"

İSLAM EĞİTİM FELSEFESİ İLKELERİ -2

İslam eğitim felsefesi fıtrata uygun bir eğitim vermeyi amaçlar.
İslam eğitim felsefesine göre her çocuk, birey 
ayrı bir fıtrata, yeteneğe ve psikolojiye sahiptir. 
Bu nedenle herkese aynı eğitim verilmez.
Aynı eğitim tekniği uygulanmaz.
Kişiye uyun eğitim verilir.
Kişiye uygun eğitim tekniği uygulanır.

Demek ki ikinci önemli ilkemiz
"Fıtrata uygunluk" kavramıdır.

İSLAM EĞİTİM FELSEFESİ İLKELERİ -3

İnsan psikolojisi, ruhi ve kalbi durumu sabit değildir.
İnsan, sürekli değişken bir haldedir.
Bir günü bir gününe
hatta bir saati bir saatine uymaz.

İnsanın bu değişken ve esnek durumu 
aslında eğitimci için büyük bir fırsatı barındırır.

Eğitimci insanın bu değişken yapısı sayesinde eğitimde ilerlemeyi sağlar. 
Yeni konulara geçmeye zemin hazırlamış olur. 
Psikolojik uygunluk ve değişkenlik sayesinde eğitimde bir dinamizim oluşur.

İSLAMİ EĞİTİM FELSEFESİ İLKEMİZ -4
Eğitimin ahlaki boyutu da vardır.
Eğitimci için ahlaklı olması gerektiği gibi
eğitim görenin de ahlaklı olması gerekir.

Ayrıca, eğitimin başına önce ahlakı koyar. 
Çünkü ahlakı yani edebi yani terbiyeyi kendisine şiar edinmemiş olan parlak beyinler gider nükleer bomba yapar. 
insanların iyiliği için değil yok olması için, ifsadı için mücadele eder.

"Ben güzel ahlakı tamamlamak için geldim" der nebi..
O halde güzel ahlakı tamamlamak için biz de eğitimime onu koymalıyız.

İlim öğrenilmeden önce edep öğrenilmelidir. 
Edepten yoksun bir eğitim, başarsız bir eğitim olur.
saygının olmadığı bir ortamda eğitim olmaz.
Öğrenci hocasını, hocası öğrencisini saydığında
orada feyiz ve bereket olur...

İSLAMİ EĞİTİM FELSEFEMİZ VE İLKEMİZ -5

Eğitimde verilen her bilgi bir faydaya binaen verilmelidir.
Faydasız ilimden Allah'a sığınırım demiştir nebi

Buda eğitimde verilecek bilginin talebeye faydası olup olmadığının düşünülmesi gerektiğini göstermektedir.
Sırf avrupa istiyor diye çocukları kitap yüklü .... merkeplere dönüştürmek ilim ve eğitim değildir.
Kişiye faydası olmayacak bilgilerin verilmesi zihnini yorar, zamanını kaybettirir.
İlerde lazım olur diye bilgi öğretilmez.
İlerde lazım olursa ilerde öğrenir. 
önce acil, olmazsa olmazların öğrenmesi gerekir.
Herkesin herşeyi bilmesi gerekmez.
Herkesin herşeyi bildiği yerde ilim olmaz, saygı olmaz.

O halde temel dusturumuz "fayda" olmalıdır.
Faydasız bilgileri çocuktan uzak tutmalıyı....

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.